A finals de maig es va
presentar al Restaurant Gaig de Barcelona La cuina dels cartells
modernistes, el nou llibre dels cuiners Carles Gaig (1 estrella Michelin) i
David Heras, xef del restaurant Delicius de l'Hotel Balneari Vichy Catalán. El
llibre també compta amb la col·laboració inestimable del crític i historiador Daniel
Giralt-Miracle, autor del pròleg i de tots els textos explicatius que
acompanyen els 30 cartells inclosos a l'obra. El llibre l'ha editat Galerada
amb la col•laboració del Grup Vichy Catalán.
La Cuina dels cartells
modernistes proposa
un interessant diàleg artístic i culinari entre el cartellisme modernista de
finals del segle XIX i principis del XX i la cuina contemporània (a cavall
entre la cuina tradicional i la cuina d'autor) que practiquen aquests dos
mestres del fogons. Cada cartell té una resposta en forma de plat, de creació
gastronòmica. Es tracta, en definitiva, d'explicar el cartellisme modernista
–una manifestació important del nostre art i la nostra cultura– aprofitant
l'art culinària dels nostres grans cuiners.
Els dos cuiners, que pertanyen
a generacions diferents, presenten en aquest llibre trenta creacions culinàries
elaborades a partir de trenta cartells modernistes escollits pel prestigiós
crític d’art Daniel Giralt-Miracle. Gaig i Heras elaboren un discurs culinari
que té com a base l'obra d'artistes modernistes de la talla de Ramon Casas,
Alexandre de Riquer, Alphons Mucha, Antoni Utrillo, Rafael de Penagos, Leonetto
Capiello o Xavier Nogués, que en el seu dia van concebre els cartells
propagandístics de moltes marques de renom (algunes de les quals encara
perduren).
Aquests precursors de la
publicitat moderna, van signar fa més d'un segle petites obres d'art que
contenen referències explícites a aliments o begudes, i que ara han inspirat
plats plenament contemporanis que porten el segell inconfusible de Carles Gaig i
David Heras.
Com explica Giralt-Miracle en
el pròleg del llibre, avui "que la publicitat és omnipresent als nostres
espais públics, es fa difícil d'entendre l'impacte que el cartellisme va tenir
fa més d'un segle. Però certament el cartellisme va aparèixer amb empenta i va
incidir amb força en la vida quotidiana dels ciutadans, no solament per la
novetat que suposà, i per la repercussió comercial que es buscava, sinó també
perquè ajudà a ampliar la incidència de l'art en la societat".
Avui, en canvi, en plena època
de saturació publicitària, pren força a nivell social un altre art, el
culinari. La nostra cuina tradicional cerca el reconeixement de patrimoni
immaterial cultural de la humanitat, i els nostres grans xefs han situat la
cuina d'autor en el cim del món amb les seves creacions irrepetibles. Un cop
més art i cultura caminen plegats de la mà cap a un horitzó ple de noves
possibilitats i sorpreses.
Grup Vichy Catalán, mecenes de
la cultura
La cuina dels cartells
modernistes és
el quart volum de la sèrie iniciada l'any 2005 amb Santi Santamaria entre
llibres i fogons i seguida amb Deu menús per a un concert: la cuina de la
música de Joan Roca (2008) i Grans plats per a trenta obres mestres de la
pintura de Xavier Pellicer (2009).
Aquesta col·lecció sempre ha
intentat agermanar la cuina (un dels nostres bens culturals immaterials més
preuats) amb la cultura amb majúscules, en les seves diferents manifestacions.
El llibre del recordat Santi Santamaria, ens va apropar a través de les seves
receptes als llibres que han marcat la literatura catalana de la darrera
centúria, des del Canigó de Jacint Verdaguer al contemporani Pa negre d'Emili
Teixidor. El d'en Joan Roca va apropar la cuina a la música, amb deu menús
inspirats en fragments musicals de genis com Mozart, Bach o Beethoven, i el
d'en Xavier Pellicer va establir un diàleg gastronòmic amb trenta obres mestres
de la pintura universal (Goya, Van Gogh, Leonardo...). Tot un luxe.
Tots els títols de la
col•lecció s'han editat amb la col•laboració del Grup Vichy Catalán. La
trajectòria empresarial del Grup Vichy Catalán sempre ha anat lligada a la
salut i a la qualitat. Les seves aigües sempre han gaudit d'unes especials
propietats mineromedicinals. El Grup, però, també s'ha caracteritzat sempre pel
seu suport a la cultura. Les etiquetes d'alguns dels seus productes més
emblemàtics s'han embellit amb l'obra de diversos artistes de renom
internacional i també han servit per homenatjar a la cultura i a alguns dels
seus representants més il·lustres. Alguns dels cartells del llibre que avui es
presenta també fan referència a les seves aigües i el seu logotip històric és
un disseny cent per cent modernista.
El Grup a més, desenvolupa una
intensa activitat de promoció social de la cultura de l'aigua. Per aquest motiu
durant els últims vint anys ha recolzat incondicionalment el món de la cuina,
la gastronomia i la restauració i s'ha distingit en el patrocini d'innombrables
actes culturals i socials. La promoció constant i incansable de la cultura de
l'aigua en tots aquests àmbits ha generat unes sinergies positives envers
l'aigua mai vistes: actualment els xefs més importants del país destaquen la
importància de treballar amb aigües de primera qualitat per elaborar les seves
creacions culinàries.
Títols com "L'aigua a la cuina
del futur", "Aigua, l'art del bon menjar" o les col·leccions
"Nova Cuina Catalana" i "Nova Cuina Espanyola" no haurien
vist la llum sense la sensibilitat i el patrocini del Grup Vichy Catalán, que
també ha impulsat la Confraria Gastronòmica de l'Aigua, una associació que té
entre els seus objectius principals l'estudi i la pràctica de la gastronomia de
l'aigua i defensar la bona cuina.